måndag 31 januari 2011

Lönedagar och IKEA


Jag har skrivit tidigare att det ofta är fullt på restaurangerna på torsdagskvällarna. Det beror på att man ofta har veckolön eller tvåveckorslön här i landet. Har man veckolön så får man lön just på torsdag och då passar man på att ta med hustrun och gå ut och äta. Om man har tvåveckors- lön så får man lön den 13:e och den 28:e.

Postgången hit från Sverige tar cirka en vecka. Allt i det här landet är stort och därför tar det också tid att få något utfört. Våra kreditkort har inte kommit än efter två veckor och det ställer till det för mig, eftersom mitt provisoriska kort inte fungerar! Men det går ju också med kontanter som hustrun tar ut på sitt provisoriska fungerande kort.

Nu är man alltså folkpensionär. Dagen tillbringades på bland annat IKEA, där vi åt brunch för två dollar (14 skr). Den bestod av pommes, stekt fläsk, korvar och äggröra. Det hela avslutades med en jättelik kanelbulle med glasyr samt kaffe. Sämre kunde dagen ha börjat! Som present fick jag av hustrun en IPad, och alla som känner mig vet att nu blir det jobbigt. Eftersom jag lever efter devisen: "vill inte lära mig, vill kunna", så tar det lite tid för mig att lära mig alla finesser. Men det brukar lösa sig med hjälp av hustrun.

Middag blev det på kvällen tillsammans med goda vänner från Norrköping som också jobbar här i Montreal. God mat och ett gott vin är aldrig fel.

Just nu brummar dammsugaren i vardagsrummet. Det är Joseph som är här och städar. Och visslar hela tiden! Han kommer två gånger i månaden och fixar till lägenheten. Alltid på en måndag och klockan nio. Varje gång ringer han kvällen innan och kollar att man inte har glömt bort att han kommer. Det var tur att jag var hemma idag, för idag hade han glömt sina nycklar! Han pratar utmärkt franska men är lite sämre på engelska än jag. Men rent blir det! Annars får jag sparken säger han. Alla grejor han behöver har han med sig. Dammsugare, baljor av olika storlekar, kvastar och soppåsar. Dessutom en jättepåse, blå från IKEA, med massor av olika sorters flaskor och sprutgrejor. All smuts går bort! Men jag tror också att vattenledningarnas eventuella avlagringar löses upp när han spolar ut sina vätskor! Man vill inte veta......

När man jobbar på ICAO så har man diplomatstatus i passet, vilket bland annat innebär att man får tillbaka all skatt på varor man köper (ca 14%). När en kamrat här i staden köpte sin bil förstod inte försäljaren hur man kunde ha sådana förmåner när man jobbade på IKEA. Läser man och uttalar de två namnen så låter det ju ganska lika. Men en lite rolig förväxling var det!

Igår stod det en segelbåt parkerad utanför fönstret! På ett släp naturligtvis, men man tycker ju att segelsäsongen börjar tidigt när det är -20 och sol. Kanske är det en bra tidpunkt att köpa båt? Nää det är nog inte aktuellt.

Nu ska det bli lite lunch och sedan en promenad. Måste utröna om alla pensionärer har 50% rabatt på Metron eller om det bara gäller för kanadensare.

1 kommentar:

  1. Hur gick det med pensionärsrabatten? Det är jättekul att läsa om hur ni har det där borta. Hälsa Eva så gott. /Gunilla

    SvaraRadera