fredag 14 januari 2011

Mobiltelefon


Nu har jag lyckats fixa till mobiltelefon till både Eva och mig. Det är inte billigt i det här landet heller, men det blir billigare att ringa "lokalt". För att få ett mobiltelefonabonnemang här i landet så måste man ha med sig passet. Vårt pass är på väg till huvudstaden Ottava för att vi ska få visering under 18 månader, idag har vi bara 6 månader. Men hustrun lyckades få tag på våra passnummer hos HR-avdelningen på ICAO, så det löste sig.

Jag tror inte att det är någon idé att skriva ut numren här eftersom det är jättedyrt att ringa till mobil här i landet. Så det är Skype och hemtelefon som gäller.


Vi har bara en riktig taklampa och den hänger över köksbordet. I övrigt är det sådana där små, ibland vridbara, "spottar" som sitter i skenor i taket. Givetvis har jag lyckats vrida sönder en redan nu!

Har tidigare sagt att det är 110 volt i alla kontakter. Det innebär att ingenting i huset är jordat, så man får elektriska stötar jämt och ständigt. Så fort man tar av sig tröjan eller gnider sig lite i en stol, så smäller det direkt när man tar i ett dörrvred eller tänder en kontakt. Folk påstår att det beror på den torra luften här inne och rekommenderar en luftfuktare. Vi får se hur det blir.


Nu är det fredag och klockan här är 16.10, men på datorn har jag kvar den svenska tiden för det är väldigt praktiskt när man ska lyssna på radio eller se på webb-TV.

Väntar att Eva ska komma hem så vi kan ta en drink och sedan börja laga mat och lyssna på rendez-vous i P2 kl. 18.04 lokal tid.

Idag blir det lax och lite vitt vin. Nästan alla viner här som säljs i butikerna är härtappade. Går man på SAO, som är den dyra spritbutiken, så finns det importerat vin också givetvis. Vad som finns på den skattefria butiken på ICAO har vi inte hunnit reda ut ännu. Men vi vet att den är öppen tisdagar vid lunchtid samt på torsdagar både vid lunch och sedan middagstid. Man får som anställd utlänning på ICAO köpa max fyra flaskor sprit och tolv flaskor vin + öl i veckan!

Det ser ju ut att kunna räcka.

1 kommentar:

  1. Det är en hel del pyssel för att komma igång. Nä, jag ringer nog på Skype när jag vill ha tag i er. Nu vet jag inte vilken telefonmodell ni skaffat (eller bara ett SIM-kort) men på vissa av dem kan man installera Skype och ringa "gratis". Det var en artikel idag i DN om det och telefonbolagen gillar det inte naturligtvis.
    Kollade lite på kartan och det verkar som ni inte bor alltför långt från Tilleybutiken. Nu har vi ju hattar, men det finns en hel del annat skoj där.

    SvaraRadera