söndag 23 januari 2011

Från Evas ICAO horisont


Så har jag då avverkat de första veckorna på ICAO:s sekretariat. Det har varit en del praktiska bestyr med dator, telefon och inpasseringskort mm.


Jag har friskat upp minnet och läst igenom en hel del ICAO dokument såsom ATM Global Concept och FF-ICE, så nu har jag planerna för 2025 uppfräschade. Jag har börjat med ett utkast till ett NOTAM kapitel som kanske kommer att ingå i en framtida PANS-AIM. PANS-AIM befinner sig på planerings och diskussionstadiet, men den kan bli en del för att markera skiftet från AIS till AIM.


Kontorsmiljön är lite annorlunda här, det är mycket tystare inga som står och snackar vid någon skrivare direkt. Men när kaffe eller te är nybryggt kungörs detta och alla fyller på sin kopp, sedan försvinner de ofta in på sina rum direkt. Bilden på mitt rum är tagen en av de första dagarna, nu är inte skrivbordet lika städat längre, utsikten är helt ok från 6:e våningen. Det är totalt 10 personer, som arbetar på MET-AIM sektionen, de kommer från Kanada, UK, Uruguay, Finland och Pakistan. Det är intressant med lite olika perspektiv.


Det fungerar bra att åka Metron till ICAO, tunnelbanan går med 2-3 minuters intervall i rusningstid. Men jag har svårt att förstå storstadsmänniskans stress att springa i rulltrappan när det inte är någon lång vänta tills nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar