torsdag 3 mars 2011

Första besöket


Snart är det dags för det första besöket från Sverige. Eller rättare sagt Norge, för det är sonen som dyker upp en vecka. Det ska alltså bli en vecka fylld av rundvandringar i Montreal, pubkväll med svenska klubben och ishockey. Det är Montreal Canadiens som här hemma ska ta emot Tampa Bay, ett Tampa som ligger högre upp i tabellen än Canadiens så det blir nog inte någon lätt match.


Idag har jag börjat morgonen med att ringa skatteverket för att göra ett tillägg i vår adress. Som ni redan vet, så måste man skriva inte bara adressen, utan det är minst lika viktigt att man skriver vilken apartment man bor i. Och apt2 var det jag skulle vilja ha med i adressen, för då kommer all post från myndigheterna i Sverige rätt redan från början. Började med att sitta i telefonkö hos skattemyndigheten, för att sedan bli kopplad till folkbokföringen och en ny telefonkö. Det tog 24 minuter att få klart för mig, att man inte kunde ringa och ändra sådant här hur som helst. Nej, man måste antingen skicka ett brev eller ett mejl. Så nu har jag mejlat myndigheten att vi bor i apt 2! Svarsmejl med mottagningsbevis och diarienummer kom från myndigheten efter 2 minuter!! Som vanligt alltså, man måste få in foten så man kan bli upptäckt och behandlad. Tar du dig förbi gårdvaren så blir du omhändertagen.


I morgon är det fredag igen. Det är märkvärdigt hur fort veckorna går när man har rutiner och göromål på dagarna. Dessutom är det ju extra roligt för mig att hustrun inte har några resor (än?) och att hon således är hemma/ledig varje kväll så vi kan hitta på saker att göra tillsammans. Lite förändring för mig blir det när det blir sommar och vi får bilen. Då blir det ju kanske en möjlighet till lite golfspel. Har inte med några grejor hit men det går ju att köpa ett halvset och en bärbag så är ju den saken löst. Golfgrejor är ju dessutom lite billigare här i Kanada.


Nu ska jag gå och köpa lite Fire Logs till öppenspisen. Fredag och lördagkväll brukar vara eldardagar.


Minus 10 och sol så man får väl ta på sig långisarna under jeansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar