torsdag 17 mars 2011

Möten




Som jag skrivit tidigare, så tycke läkaren att jag skulle ta lite prover när jag skulle förlänga mina recept här i Kanada. Det visade sig inte vara så lätt, eftersom Sverige inte har något avtal med Quebec om sjukvård. Det vill säga, vi har inget patientkort som gäller hos den lokala läkarstationen och eftersom jag inte har ett sådant, så måste jag gå till den privata sektorn. Efter många turer i byråkratin så ska jag nu iväg i nästa vecka till ett laboratorium i andra änden av staden. Vi får se hur det går! Naturligtvis gäller reseförsäkringar som de gör i andra länder om man är här som turist, dock max tre månader (turistvisa).

Igår kväll så var vi på pubkväll med Svenska klubben. Det är roligt att träffa lite olika människor, oftast yngre, som jobbar här. Många har någon fransk förälder eller så har man studerat här i många år innan man började jobba. Svenska klubben har pubkvällar, bokbytardagar, utflykter (mest på skidor) och en egen liten tidning som kommer ut 5 gånger om år. Man kan läsa på deras hemsida var man kan köpa svenska produkter, typ Kalles och husmans, och var det finns en svensktalande tandläkare. Har inte hittat någon svensktalande läkare ännu, men det kanske inte heller behövs förhoppningsvis. Dock kom det fram en ung kanadensare (fransktalande matematiklärare), som hade börjat läsa svenska för att han tyckte Sverige var ett så intressant land. Hans lärare här i Montreal var en finska från Dalarna!! Han försökte hänga med så gott det gick, och eftersom stämningen och ljudnivån ökade med kvadraten på ölintaget, så hade han det lite kämpigt med svenskan mot kvällningen.

Ikväll, torsdag, så ska vi iväg och titta på en NHL-match som jag berättat om tidigare. Det ska bli roligt att uppleva lite stämning även om man troligen hade sett matchen bättre på TV. Jag har i varje fall fått en keps med Montreal Canadies logga av sonen.

Det finns massor av tröjor och flaggor att köpa här i Montreal. Det är Kanadas flagga (till vänster på bilden), det är Quebecs flagga (som är blå med vitt kors och en lilja i varje fyrkant) och det är Montreals egen flagga (till höger på bilden) som är vit med rött kors och i första fyrkanten har en lilja (Frankrike), sedan en ros (England), nere i vänsta hörnet en tistel (Skottland) och längst ner till höger en vitklöver representerande Irland. Den här stadsflaggan för Montreal representerar alltså de fyra första länderna som koloniserade Kanada. Första gången flaggan användes var 1939.

Hoppas att bilden ger en liten fingervisning om flaggan, även om det blåste när jag tog bilden. Klickar man på bilden kan man förstora den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar