onsdag 21 mars 2012

On the road

Så har vi då kommit en bit på väg söderut längst ostkusten på USA.
Första dagen åkte vi från Montreal via tullen i den lilla staden Hemmington, där vi träffade den trevligaste amerikanska tullaren som vi någonsin mött.
Han hade varit fyra år i England och dessutom tjänstgjort i Saudi några år. Han pratade på och eftersom vi var (nästan) den enda bilen som kom över gränsen till USA i den lilla orten, så fick vi tips om en mindre väg längst floden söderut. Vi åkte som han sa och kom via Ticonderoga Fort, som tyvärr var stängt för säsongen.

Efter en liten lunchpaus fortsatte vi till vårt hotell i Poughkeepsie, dit vi kom vid 17-tiden. Eftersom det var St Patricks day, så var det fullt drag på den lilla puben (som var det enda stället man kunde gå till om man ville äta utan att köra bil). Det var barn som dansade och det mesta gick i en grön kulör.
Hotellet i bakgrunden, ser ni fiskaren?

Dagen därpå drog vi iväg till Wilmington där vi skulle titta på det berömda skeppet Kalmar Nyckel som kom hit från Sverige 1638. Eva gillade inte GPS:ens val av väg utan tog en annan och det visade sig vara ett mycket lyckat drag. Efter en slingrig bergsväg kom vi till en utsiktsplats där vi stannade. Plötsligt kom det ett tiotal "Baldheaded eagles" svävande ovanför oss!! Det visade sig att det här var deras häckningsrevir!! Eva fick några riktigt bra bilder!

När vi kom fram till Wilmington och vårt hotell så visade det sig att det inte fanns någon bokning. Efter diverse telefonsamtal och mejl så löste sig hela problemet efter cirka en timme. Rummet som vi fick var mycket bra!!
Nu bestämde hustrun att vi skulle åka direkt ut till skeppet och ta några bilder. Sagt och gjort, in med väskorna och iväg ner till floden. Och det var en väldig tur! För vi kom dit 16.20 på söndagen och man stängde 16.00 och hade bara öppet lördag och söndag. Nu slank vi in i alla fall och fick några bilder på skeppet. Dessutom träffade vi en entusiast som jobbade och renoverade skeppet och han berättade att han för tre veckor sedan hade varit i Stockholm och tittat på Wasamuseet!
Kvällen middag intogs på TGIF (eller som det stod på huset: "Thank god it´s allways friday".
Kalmar Nyckel

På måndag morgon åkte vi så de sista 170 km till Washington. Tankade 9,6 gallon för 40 USD.
Vårt hotel The Quincy ligger ganska centralt och det innebär att det kan vara problem att "bli av med bilen" (utan att ställa den olåst ute på gatan). Men hotellet hade valetparking, dvs en ung förhoppningsfull ung man lastade ur väskorna, tog nyckeln och försvann med bilen. Hoppas att den dyker upp på torsdag morgon när vi ska vidare.

Eftermiddagen ägnades åt forvandring! Vi besåg World War II memorial, Korean War memorial, Vietnam War memorial, Martin Luther King memorial, Vita Huset, Washington monumentet och Lincoln memorial.
Det blev lite ost och vin på rummet innan sängen kallade.
Martin Luther King Memorial

Natten mot tisdag regnade det och åskade, men när vi kravlade oss upp vi åttatiden så hade det slutat och det var bara lite moln. Vi promenerade till "National Air och Space museum", där det visade sig vara 80% om space och 20% flygplan. Den andra delen av museet visade sig ligga ute vi Dulles-flygplatsen i en jättehangar. Där ska det finnas några hundra olika flygmaskiner sa man. Vi fick i alla fall en mycket bra guide (som var gratis liksom inträdet) och han berättade under en dryg timme om rymdfärdet och amerikanarnas frustration på 60-talet när ryssarna hann före med nästan all rymdutveckling, utom att ta sig till månen. Nu för tiden samarbetar man ju med hela rymdprojektet som innebär att man ska ta avstamp på månen och åka till mars. Resan t.o.r tar 3 år!!
Månlandaren. Amstrong nere på månen och Aldrin på väg ner.

Den här dagen har avslutats med sight-seeing-buss runt hela Washington. Först den röda slingan och sedan den gula!! Biljetten är giltig 24 timmar, så om väret tillåter så tar vi den blå i morgon ut till Arlingtonkyrkogården och ner till Pentagon.