måndag 18 juli 2011

Hemma eller borta?

Så har vi då varit ute på vår första återresa till Sverige. Den här gången hade vi valt Air Canada med hemresa via Frankfurt och återresa via London. Avresan från Montreal blev försenad pga att bryggan som ligger an mot flygplanet hade fått ett elfel och inte gick att dra undan. Efter en halv timma så kom vi så iväg tillsammans med en massa familjer med gråtande, och ivrigt i ryggen sparkande barn. Eftersom vi var försenade i starten så blev det en intensiv språngmarsch i Frankfurts labyrinter till den väntande anslutningen till Stockholm. Vi kom med, men det var med nöd och näppe. Man hade stängt "gaten " när vi kom. Men vi insåg att väskan skulle nog inte komma med, men si det gjorde den, för blev det fel på den automatiska avläsaren som kollar passagerarna ombord mot de väskor som har lastats! Man blev tvungen att manuellt läsa passagerarlistan och kolla mot de väskor som var lastade! Och vad händer då? Jo, vår väska kom med på planet och kom sedan, eftersom den låg överst i högen, först ut på bagagebandet på Arlanda!
Väl på Arlanda tog vi ut vår hyrbil, som visade sig vara en mycket trött Mazda, som diverse personer hade kört 5.000 mil med. I ösregn åkte vi sedan till Norrköping för att först direkt besöka mormor som ännu en gång hade fallit i hemmet. Hon hade därför tillbringat 8 timmar på akuten tillsammans med en änglalik god vän, tillika sjuksyrra, som hade varit med henne. Och är man 97 år som mormor är så är det bra att ha med en egen sjuksyrra med rotweileregenskaper! Då blir behandlingen rätt, även om den inte var snabb. Men lite morrande krävdes för att det skulle fungera med dropp och annat. Men när vi kom till mormor så var hon på benen hemma och tyckte att livet var bra igen, även om hon var trött.
Efter någon timmas välbehövlig sömn, så bjöd grannarna högst upp i vårt hus på en mycket god och välsmakande middag. Potatisgratinen var gudomlig, köttet mjällt och fint och rosévinet gott. Efter detta sov man ovaggad!
Dagen därpå så var det dags för det dagliga besöket hos mormor. Eftermiddagen blev det lite promenad runt i centrum, lite vila och sedan besök med en god vän på Trädgår´n. Inte helt fel att sitta ute ljusa sommarkvällar med god mat och vänner.
Tisdagen promenerade vi runt 5-öresbron och gick därefter till Halvars glasskiosk. Sedan lite mer vila och kvällen avslutades med en fin middag hemma hos goda vänner, som för övrigt kommer hit i början av september. Det ska bli kul.
Onsdagen tillbringade hustrun på Styrelsen och fixade med telefon och andra grejor som blivit förändrade nu när man flyttat. Jag onsdagspromenerade med gubbarna och käkade en god lunch med tillhörande pilsner. Ett stort V64-system gjorde att vi inte förlorade lika mycket som vanligt utan bara lite! Kvällen tillbringades tillsammans med ovan nämda sjuksyrra och hennes man på Asken. En mutmiddag alltså!! Nåja, god mat var det och inget fel på vin och öl heller.
Sedan kom två kvällar som vi tillbringade på egen hand hemma. Eva upptäckte att vi hade kräftor (från min lokale leverantör) i frysen. Så det blev en trevlig fest för oss själva i vårt kök på Drottninggatan. Undrar varför vi alltid sitter i köket och äter när det bara är vi två? Vi gör likadant på den här sidan av vattnet.
Lördagen tillbringades i Sumpan hos goda vänner, som kommer hit om två veckor! Som alltid spännande mat och dryck och en genomgång av kartor inför vår resa till Niagarafallen och New England om några veckor. Bilden är tagen från deras balkong upp mot det gamla vattentornet i Sundbyberg.
Söndagen ägnades åt att resa hit! Hela den "svenska söndagen" och några timmar av den "svenska måndagen" också. Hyrbil tillbaka på Arlanda 09.00, avresa till London 11.15. Ankomst 13.45 och sedan avresa till Montreal 15.30 med ankomst till Montreal 22.50. Allt nu i svenska tider! Men så blev inte fallet. Avresan blev 19.00 svensk tid och vi landade här 02.45! Det vill säga 20.45 lokal tid. Sedan kunde man inte lasta ur väskorna och lägga dom på bandet, för att det regnade och åskan gick. Att man inte tankar när åskan går har jag varit med om ett antal gånger, men inte att man inte kan lasta ur väskorna! Efter 45 minuter extra väntan så kom så väskan och just denna kväll hade tullen ute alla sin gubbar och gummor för att kolla väskor. Givetvis blev vi uttagna, men efter ett par minuters viftande med våra pass med diplomatstämplar i, så släpptes vi igenom utan genomsökning! Taxiresan hem blev bra, men med lite förseningar på vägen pga kollision på väg 40 och en brand på St Laurent så den var avstängd. Men taxichauffören hittade runt alla avspärrningar och vi klev in genom porten 23.00 lokal tid (05.00 svensk). Nääästan 24 timmars resande och väntande! Tur vi har Dinerskort så man kan få sitta inne i en "lunga", äta lite ost och ta ett glas vin. Dessutom visades det golf hela tiden på TV:n.....men man blir less efter 4½ timme...
Men det var trots allt en bra resa och kul att träffa så många vänner. Nästa hemresa är planerad till mitten av december då vi har tre veckor på hemmaplan. Men innan dess ser vi fram emot besök från många vänner som har ledighet att ta ut....