söndag 14 augusti 2011

Cassborg and party on tour

Vi drog iväg från Montreal tisdagen den 2 augusti och skulle första dagen ta oss till Niagara-on-the-lake. Fyra stycken i Volvon, den nygifta hustrun Cajsa med maken Sture samt jag och hustrun. De riktigt smarta och resvana i sällskapet hade små och lättpackade mjuka väskor. Hustrun och jag hade lite större väskor och tyngre...

Efter att ha kört halvvägs, det vill säga ungefär 300 km på motorvägen ner mot Niagara, så svängde vi ner till St Laurentfloden, 1000 island, och njöt av en mycket god lunch i Rockport innan vi, efter ytterligare 300 km, anlände till Best Westernhotellet i Niagara-on-the lake och en god middag.
Niagara-on-the-lake ligger 15 km nordväst om Niagarafallen och är en gammal stad med "idyllvarning". Små pitoreska affärer med mycket konst och kläder, samt många restauranger.

På morgonen åkte vi de återstående 15 km ner mot Niagara. Eftersom våra reskamrater är morgonpigga så kom vi tidigt till Niagara och hittade en mycket central och bra parkeringsplats nere vid fallen.
Och där låg vattenfallet och skummade och rök. Nu övertalade Sture oss om, att vi borde åka båt nere vid fallet, och så blev det. Det blev faktiskt en av resans stora "snackisar". Iklädda klarblå plastregnrockar äntrade vi båten och drog iväg in mot de skummande vågorna tillsammans med ett antal japaner och indier. Mycket skrik och stoj när vattnet regnade in över oss.

Blöta och glada efter båtturen bökade vi oss sedan genom pass och tull mot USA. Det tog bara 1½ timme denna gång och passpolisen vid passagen i Buffalo kallade oss för " Cassborg and party", vilket sedan blev gruppens gemensamma resnamn. Vi anlände vid 17-tiden i ösregn till staden Geneva nere vid Finger Lake och hotellet "Americas Best Value Inn", vilket kanske inte riktigt stämde in om vi jämförde stället med andra hotell vi bodde på. Men var får man idag ett dubbelrum för 65 $? Den mexikanska maten senare på kvällen öppnades med en stor kanna Marguerita! Gott!!

Finger Lakes är ett antal (10 st) långsmala sjöar "kontruerade" av inlandsisen. Och här har det blivit ett mikroklimat som gör att man kan bedriva vinodling. Runt dessa sjöar finns ett 40-tal olika vingårdar av vilka vi besökte tre. Vi började med vingården Lamoreaux som ligger nästan mitt på den östra sidan av Seneca Lake. Naturligtvis blev det köpt några flaskor som packades in i bagaget. Sedan blev det dags för Wagner vineyards lite längre söderut vid samma sjö. Fler flaskor handlades till kartongen i bagaget. Här blev det också lunch. Fyrkantig pizza som var riktigt god. Den sista vingården för dagen blev Swedish Hill som ägdes av familjen Peterson. Svenska anor kunde anas i bakgrunden. Lite mer flaskor till kartongen i bagaget blev det! Swedish Hill ligger på västra sidan av Cayuga Lake.

Kvällen tillbringades i Scotia NY State, på Glen Sanders Mansion. Det blev resans dyraste övernattning med hotellrum av fin kvalité och en riktig kanonmiddag med jätteportioner av mat.

Så hade det blivit fredag morgon och nu blev det en transportsträcka på 600 km igen ner till helgens slutmål i Boothbay Harbor och Welch House Inn. På eftermiddagen blev det lite Spumante och kvällens middag (hummer i alla dess former) avåts på restaurangen McSeagull. Nykokta ljumma humrar, mjuka i skalet och lättätna. Mums!

Lördagens förmiddag ägnades åt att försöka se en val ute på "havet". Jodå, vi såg ett antal vikvalar och en val som var lite större. Vi såg också ett antal sälar och vissa sa sig ha sett en haj! Utanför de skyddande öarna så blåste det ganska duktigt och vissa i sällskapet mådde inte så bra efter ett tag. Men det redde ut sig till slut och en lättare lunch med pilsner kunde intas på det stabilare fastlandet. Kvällen ägnades åt middag på restaurangen "Ports of Italy" och sällskapsspel.

Söndagen kom med lätta regnskurar, så det blev en utmärkt dag för shopping i Freeport, där hela staden består av outlets. Alla shoppade loss mer eller mindre och kom hem med allt från underkläder till tröjor och skjortor. Kvällens middag, när vi återvänt till Boothbay, åts på Lobster Dock, ett ställe som väl kan rubriseras som rustikt och genuint (?). Inget fel på hummern som kokades alldeles invid entrén.
Nu var det slut på helgen i Boothbay och vi åkte nordväst ut mot Quebec City, nordamerikas enda stad med ringmur. En snabb lunch fick vi i en håla som heter Jackman. Gränspassagen till Canada gick smärtfritt på 10 minuter. Det är stor skillnad i tid på att åka in i USA och att åka därifrån.
I Quebec City stannade vi två nätter på hotel Clarendon som ligger i gamla stan. Lite krångligt att hitta dit men det klarade Sture av utan större problem. Bilen tog dörrvakten hand om och förvarade under våra dagar i staden. Under de här två dagarna så hann vi med äta lever med bacon, bese matmarkmaden nere i hamnen, äta lunch ute på en parkbänk (med rödvin till), se onsdagens illumination vid silona och självklart restaurangbesök på kvällarna.

Vår sista resdag blev onsdagen då vi åkte gamla vägen från Quebec City mer mot Montreal. Vi stannade i den trevliga staden Trois Riviers och käkade middag.
Väl här hemma passserade vi matmarknaden i Jean Toulon för att fixa lite mat och lite annat inför de kommande kvällarna här hemma, innan Cajsa och Sture skulle åka hem på lördagen.

Ja, det var väl vår resa i ett sammandrag, som ändå blev ganska långt.

I morgon är det måndag och vardagen kommer krypande med städning (Joseph), tvätt och arbete för hustrun.
Men på torsdag kommer det nya gäster som det ska bli roligt att träffa!