söndag 21 augusti 2011

Träning


Så har jag då äntligen tagit sig i kragen och börjat på Nautilus. Har tänkt att jag skulle börja med lite träning inomhus inför vintern, eftersom det är så jobbigt att promenera här i de stora snömassor som kommer ner!
Men det är lite annorlunda här än när jag var på Nautilus i Norrköping. Här börjar man med att genomgå en nästan två timmar lång test innan man kommer in i lokalen. Man får skriva på en rejäl pappershög som svär Nautilus fria från allt från skoskav till hjärtinfarkt.
Därefter dyker det upp en ung vätränad dam, som väljer ut övningar som hon tycker är bra för en  lönnfet 65-årig, gråhårig gubbe som jag. Styrkan i benen var det inget fel på (promenader och golf), men överkroppens muskler hade tydligen börjat förtvina. Och någon sådan där tvättbräda på magen kunde man inte heller upptäcka.
Men om jag tränade en dryg timme måndag-onsdag-fredag, så skulle jag se trevlig ut vid hemkomsten till Sverige nästa sommar. Och vem kunde säga nej till ett sådant erbjudande, så det var bara till att betala för hennes tjänster och ett halvårs medlemskap. Nu undrar kanske vän av ordning varför jag inte tog ett helt år? Här tar man helst 2-veckorsperioder!! Sedan lägger man till nästa tvåveckorsperiod osv.
Så även här föll man lite ur ramen! Tränaren talar lika dålig (?) engelska som jag så vi förstår varandra fullständigt.
Vi får se hur det går. Rapport följer om jag överlevt första veckan.

Annars är det som vanligt frånsett att det regnar idag söndag, och att vi har gäster från Geneve. Det är en kollega till hustrun från FOCA, och hennes pojkvän. Dom har varit uppe i nordöstra Kanada och vandrat, paddlat kanot och brummat bil i två veckor. Regn och 10-15 grader i 10 dagar, så det blev lite av en chock att komma hit där det var sol och nästan 30 grader. Men dom tyckte att det var helt OK för nu kunde man torka tältet riktigt för första gången på länge. Dessutom så var det skönt att sova i riktiga (nåja) sängar igen och inomhus.
Vi har naturligtvis hunnit med sight-seeing både uppe på Mont Royal och nere i hamnen med den lilla kopian av Big Ben (bilden). I veckan blir det Olympiastadion, Botaniska trädgården och eventuellt en dagsresa till Ottawa och museet där.

Idag har dom stått för frukosten bestående av pannkakaor med lönnsirap, olika ostar och starkt kaffe.
Så nu ska vi väl orka upp till Italienska marknaden och köpa oliver av alla de slag, frukt, ost och grönsaker. Ikväll ska dom fixa middagen som blir någon slags pasta med specialsås från Schweiz.

På onsdag blir det jazzafton nere på stan.....

1 kommentar:

  1. Hej Janne och Eva,

    Lycka till med träning och jazzafton - här i Göteborg har vi jazzfestival i helgen.

    Hälsningar

    Curt

    SvaraRadera